کرونا و مشکلات رستوران ها

کرونا و مشکلات رستوران ها

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، بیماری کووید-۱۹ اصولا از طریق قطرات تنفسی آلوده به ویروس هنگام صحبت، سرفه یا عطسه منتشر می شود و احتمال دارد ویروس از طریق لمس سطوح آلوده با دست و سپس تماس دست ها با بینی یا دهان انتقال یابد و باعث عفونت شود.

اقدامات پیشگیری شخصی (مانند شستن دست ها، ماندن در خانه هنگام بیماری) و تمیز کردن و ضد عفونی محیط از اصول مهم پیشگیری است؛ با این حال تاکنون شواهدی در مورد انتقال بیماری از طریق غذا یا بسته بندی مواد غذایی وجود ندارد، اما لازم است ملاحظاتی در این زمینه درنظر گرفته شود.

بر اساس این گزارش، هر چه فرد با دیگران تعامل بیشتری داشته باشد، خطر گسترش کووید-۱۹ بیشتر است. صرف غذا در رستوران باید در یک فضای باز صورت گیرد، تعداد صندلی‌ها کاهش یابد و میزها حداقل ۲ متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.

توصیه می شود اگر کسی در خانواده دچار نقص ایمنی یا علائم کووید-۱۹ است، حتی اگر تشخیص داده نشده باشد، از رفتن به اماکن عمومی پرهیز کند. اما اگر چنین نگرانی ندارید و می خواهید یک وعده غذایی سالم در رستوران داشته باشید، بهتر است قبل از رفتن به رستوران تماس بگیرید و بررسی کنید که چه مواردی برای جلوگیری از انتقال بیماری فراهم کرده اند (توصیه می شود این موارد هم ارزیابی شود: ماسک زدن کارکنان، چک آپ دوره ای کارکنان، سابقه بیماری در کارکنان و خانواده آنها، شست و شوی مکرر دست ها، استفاده از دستکش برای کارکنان، ضد عفونی محیط و سطوح داخل رستوران).

بهتر است از خوردن وعده های غذایی خام مانند سالاد خودداری شود و حتی الامکان مواد غذایی پخته شده را سفارش دهید.

این گزارش می افزاید: با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی مکرر دست ها بهترین شیوه پیشگیری از بیماری کووید-۱۹ است. بسیاری از افراد به دلایل مختلف چاره‌ای جز سفارش وعده‌های غذایی از رستوران ندارند.

رستوران ها برحسب رعایت نکات بهداشتی و داشتن امکاناتی مانند فضای فیزیکی بیشتر، از نظر خطر انتقال بیماری متفاوت هستند. برای داشتن وعده غذایی سالم در رستوران، حتما به نکات اشاره شده (۲ متر فاصله بین میزها، ماسک زدن کارکنان، ضدعفونی شدن محیط و سطوح و غیره) توجه داشته باشید و بدانید که هرچه فرد با دیگران تعامل بیشتری داشته باشد و هرچه مدت زمان این تعامل بیشتر باشد، خطر گسترش کووید-۱۹ بیشتر است.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تایید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از ۸۰ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از داده‌اند. ایران از نظر تعداد فوت کرونا و بدون در نظر گرفتن نسبت جمعیت هشتمین کشور دنیاست. تعداد فوت کرونا در آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، ایتالیا، انگلیس و فرانسه بیش از ایران بوده است و روسیه بعد از ایران در رده نهم است.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه و سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلیس که موجب افزایش سرایت و بیماری زایی آن شده، نگرانی های جدیدی را در سطح دنیا به وجود آورده است.

برچسب ها: travel fun love